Допомогти сайту
Актуально
Місце для Вашої реклами
Погода у Броварах
Погода
Авторізація
Календар публікацій
«    Грудень 2021    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Наша група у ФБ
24 чер 18:56Актуально


Автономія закладів освіти: кому належатиме економія на опаленні?


Перехід закладів освіти на автономне управління почався рік тому. Наголос робився на тому, що керівники закладів освіти мають бути «справжніми господарями» у своїх закладах, у тому числі, опікуватися заощадженням енергоносіїв, на які місто витрачає шалені кошти. Як пройшов опалювальний сезон, чи вдалося заощадити та хто розпоряджатиметься заощадженим - читайте у матеріалі.  
 
На виконання закону «Про освіту» та рішень міської ради навчальні заклади міста у 2019 році «отримали юридичну та фінансову автономію». Сам процес відбувався поетапно: з 01 березня минулого року «автономность» отримали школи, щодо садочків, то перехід на самостійне управління відбувався у «дві хвилі». Приблизно половина садочків перейшли на автономне управління з 01.07.2019 р., і інші 12 – з 01.01.2020р.  
 
Про настрої того моменту писали місцеві ЗМІ, які повідомляли наступне: 
«Міський голова, підтримуючи це рішення, акцентував, що директори шкіл мають почуватися господарями та намагатимуться раціонально використовувати кошти та інші ресурси закладів. Основним напрямком економії коштів чиновник вважає економію за рахунок енергозбереження». 

Тоді ж було багато розмов про те, що «досвід Київської області свідчить, що ситуація з енергозбереження докорінно змінюється, якщо у директорів шкіл та садочків зявляється можливість заощаджувати енергоресурси та самим розпоряджатися зекономленими коштами. У тому числі на закупівлю обладнання та преміювання персоналу». 
Ось про таке писали журналісти видання "Трибуна-Бровари" у березні минулого року 
 
Ми вирішили проаналізувати, як пройшов перший опалювальний сезон за умов «автономії» закладів та що там у закладів з економією по енергоносіям. Одразу зауважимо, що минулий опалювальний сезон був дуже нестандартним з низки факторів. По-перше, була аномально тепла зима, а по-друге, через карантин, опалення фактично припинилось задовго до закінчення опалювального сезону, а саме – 12 березня. Крім того, з особистих коментарів керівників закладів освіти стало зрозуміло, що не в усіх закладах є технічні можливості «прикручувати лічильник». Проте, частина закладів таки визнали, що докладали зусиль щодо економії електроенергії, опалення та води. 
 
Але підсумок «економії енергоресурсів» цього року приголомшує: заклади дошкільної освіти використали усього 33,5% від доведених сум на опалення, школи – 32,3% від таких сум. В абсолютних цифрах по садочкам маємо 5 936,75 тис.грн економії на опаленні, по школам – 5 829,78 тис.грн. А всього місто планувало витратити на опалення закладів освіти 17,5 млн грн, витратило майже 5,8 млн грн.
Детальні дані по закладам освіти наведені у таблиці. 
Дані по витратам на опалення у розрізі закладів освіти за минулий опалювальний сезон 
 
Хто розпоряджається зекономленими коштами? 
 
Про це ми дізнаємося з рішень міської ради. Наприклад, протягом карантину кілька рішень стосувались того, що заощаджені кошти на опаленні та харчуванні витрачені на боротьбу з Covid-19.  На наступну сесію 09.07.2020р. виноситься рішення про «перекидку» 1 456,2 тис.грн із статті «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв» по дошкільним закладам, і 1 400,0 тис.грн - з тієї же статті по закладам загальної середньої освіти. З коментаря начальниці управління освіти та науки Оксани Мельник на бюджетній комісії зрозуміло, що кошти спрямовані на капремонт ЗОШ № 7 та реконструкцію ЗОШ № 6
 
Таким чином, усі розмови про керівників закладів освіти як про «господарів, що можуть розпоряджатися заощадженими коштами» залишились не більш, ніж розмовами. У коротких коментарях керівники закладів освіти повідомили, що автономія відбулась нещодавно, у багатьох – з середини опалювального сезону, і вони просто не встигли розібратися у питанні. Більшість погоджувалась з думкою, що боротьба з епідемією важливіша, ніж «заощадження на потреби закладу». Принаймні, боротися за «заощаджене», або навіть просто порушувати це питання не планує ніхто. Тому, чи досягла автономізація закладів освіти своєї мети – «господарського ставлення до коштів та ресурсів», поки що незрозуміло. 
 
Чи насправді є можливість економити енергоресурси? 
 
Така можливість є далеко не у всіх закладів.
Почнемо з «правильної економії» - встановлення індивідуальних теплових пунктів або систем оптимізації постачання теплової енергії. В першому випадку «регуляція подачі тепла здійснюється автоматично, у другому – за допомогою фахівця, який задає параметри у комп’ютері виходячи з погодних та інших умов. Офіційно такі прилади встановлені в двох школах та двох садочках: ЗОШ № 6 та 10, садочках «Теремки» та «Калинка» на Торгмаші. Вартість встановлення ІТП у закладі освіти у середньому становить близко 1 млн.грн.
У садочку "Теремки" встановлений індивідуальний тепловий пункт

При цьому, обладнання, придбане за кошти міського бюджету встановлено у ЗОШ № 6 та 10, а у садочках встановлено обладнання, яке належить так званим «ЕСКО-компаніям». Таке обладнання встановлюється безкоштовно для закладу, одразу дає економію від 5 до 15 %, а через 5-7 років, коли компанія окупить своє вкладення, обладнання залишається закладу. 
Здавалось би, робота з ЕСКО-компаніями, там де не потрібні жодні вкладення, вигідна для міста. Проте поки що цей досвід не поширився на інші навчальні заклади. Тому, можливість по-справжньому заощадити є далеко не у всіх закладів. 
Примикання стіни до фундаменту у садочку "Калинка". Розмови про енергозбереження тут зайві 

Останнім часом у опаленні закладів освіти дещо змінились тенденції. Якщо раніше, їх «стимулювали» користуватись послугами підприємства «Ф-Транс» (модульні котельні на твердому паливі), то зараз тенденція прямо протилежна. Керівники КП «Броваритепловодоенегія» недвозначно наголошували під час сесій, що КП готово повернутися до надання послуг бюджетним установам. Проте радник міського голови Григорій Голубовський нещодавно повідомив депутатам земельної комісії, що «ключовою умовою» співпраці з ТОВ «Ф-Транс» було постачання теплоносія на 10% дешевше, ніж у їх «конкурента» - КП «БТВЕ». До того ж, у ТОВ «Ф-Транс» є можливість розпочати подачу тепла або припинити таку подачу у будь-яку дату – раніше або пізніше початку/закінчення опалювального сезону. 
Якщо заклади освіти цього року повернуться на обслуговування до КП «БТВЕ», то питання заощадження енергоресурсів буде ще актуальнішим. І саме зараз є сенс запитати: а як ми готуємось до економії енергоресурсів наступного опалювального сезону? 
Чи така економія для навчальних закладів вже не є актуальною, бо розпоряджатися заощадженими коштами все одне не дозволять? 
 
Сподобалася стаття? Поділіться з друзями!



Друзі, сподобалася стаття? Допоможіть нам стати краще.

Допомогти Бромедia

Додати коментар
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail:
Код:
оновити, якщо не видно коду
Введіть код:
Вci новини
Ми у Facebook


Курс валют



Допоможіть нам
Ми повністю незалежне видання.
У нас немає інвесторів і спонсорів. Тому нам дуже потрібна Ваша фінансова підтримка.
Нам допоможе кожна гривня.

Допоможіть нам стати краще.

Допомогти