Допомогти сайту
Погода у Броварах
Погода
Авторізація
Календар публікацій
«    Травень 2022    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Наша група у ФБ
31 лип 17:56Актуально


ПрАТ «ШБУ-50»: чи позбавимося «запаху асфальту». ФОТОРЕПОРТАЖ


Дописи про запахи резини, вапна, пластику або асфальту не зникають з соц.мереж. Після бурхливого обговорення у вайбер-групі «Екологія у Броварах» фото викидів на території цього підприємства, еколог міста Юрій Жимайлов  запропонував активістам екскурсію на підприємство з виробництва асфальту. Про що активісти там довідались – читайте у матеріалі. 
Активісти зібрались біля прохідній підприємства. У центрі - депутат Андрій Саук
 
Спілкування активістів, журналістів, депутатів та представників підприємства почалось у прохідній підприємства. Одразу зауважимо, що біля прохідній відчувався стійкий запах асфальту (не гуми і не пластику). З початку представники підприємства заборонили фото- та відеозйомку, але потім цю заборону скасували та провели цікаву екскурсію підприємством. 

Технологія виробництва асфальту: у чому загроза екології?
 
Насправді, найбільш дивує поєднання далеко не нових металоконструкцій з комп’ютерними технологіями: зовнішньо все виглядає як підприємство радянських часів, проте виробництво асфальту контролює комп’ютерне обладнання. 

Виробництво асфальту полягає у перемішуванні інгредієнтів у правильній пропорції та при правильній температурі. Основних інгредієнтів всього три: щебінь різної фракції, мінеральний порошок (з породи доломіт) та рідкий бітум. 
В окремих ємностях зберігається щебінь різної фракції - від крупного до найдрібнішого

З метою убезпечити підприємство від коливань цін, на базі створюється великий запас сировини – щебеню.

Мінеральний порошок та бітум підприємство закупає у посередників, які постачають сировину з Республіки Білорусь. Бітум, наприклад, завозять ось такими автомобілями з цистерною-термосом, мінеральний порошок – вагонами за допомогою залізниці. 

Рідкий бітум з цистерни зливають у підземний резервуар, де він зберігається та за допомогою труб подається до ємності, де замішується асфальт. Частину бітуму зберігають у цистернах. Бітум – доволі вартісна сировина, один літр коштує 12 грн, тому підприємство вживає заходів, з метою уникнення навіть найменших витоків.
Труба прикручується до цистерни бітумовозу і бітум просто зливається у підземний резервуар

Найбільш складною умовою виробництва асфальту є вимога дотримання температури: і бітум, і готовий асфальт повинні мати температуру не нижче 150 градусів. Тому підприємство має великі витрати на газову котельню, яка виробляє пар. Труби з гарячою парою «огортають» труби з бітумом та підігрівають цінну сировину. Ось так випаровується зайвий пар (виглядає наче пар йде з під землі).

Процес виробництва асфальту відбувається у цій ємності: різні фракції гравію, мінерального порошку та бітуму інтенсивно перемішуються. Пропорція інгредієнтів залежить від потрібної марки асфальту. Якість процесу та пропорції складових контролює комп’ютерне обладнання.

Далі асфальт подається у спеціальний бункер, з якого він завантажується в автомобілі.


У чому екологічні проблеми цього процесу? 
 
В першу чергу, у необхідності зберігати бітум: поки бітум зберігається у цистернах, він частково випаровується через отвори зверзу цистерн. Саме ці пари бітуму і створюють «запах асфальту». Чим ближче підходиш до цистерн, тим відчутніше цей запах. 

Цікаво, що раніше бітум взагалі зберігався у відкритих величезних бетонних басейнах на території підприємства! Тобто, випаровування було значно більшим. Але наразі це занадто дорога сировина. 
Щодо інших інгредієнтів, то щебінь та мінеральний порошок – природні натуральні матеріали та випаровувань не створюють. Проте, з метою зменшення запиленості території підприємства площу бази постійно зволожують. 

Відповідно до Державних санітарних планів планування та забудови населених пунктів, для виробництв асфальтобетону санітарно-захисна зона повинна складати не менше 1000 метрів. 

Підприємство збудовано у 1974 році і тоді ця норма витримувалась. Зрозуміло, що наразі житлова забудова, особливо з боку н.п. Квітневий значно наблизилась до підприємства. Керівник юридичної служби підприємства продемонстрував активістам висновок авторитетного Інституту гігієни та медичної екології ім. Марзєєва про те, що фахівці установи вирахували, що наразі санітарно-захисна зона для підприємства складає 587 метрів
Керівник юридичної служби ПрАТ !ШБУ-50"

На наполегливі питання активістів: що робити із запахами асфальту, співробітники ПрАТ «ШБУ-50» наголосили, що насправді, обсяги виробництва асфальту не дуже значні. Саме у день екскурсії підприємство виробило 100 тон асфальту (всього лише 4-5 самоскидів). Проте поруч з ними розташовано ще одне підприємство, яке виготовляє асфальт (ТОВ "ДС Пром Груп"), в смт Велика Димерка працює ще один потужний виробник. А також поблизу Об'їзної дороги будується ще кілька аналогічних підприємств. Тому визначити конкретного забрудника складно,  а «призначати ШБУ-50 головним забрудником» - некоректно. 
Начальник виробничої дільниці відповів на усі запитання

Ще на початку зустрічі співробітники підприємства продемонстрували фото і відео, на якому з-за паркану їх сусідів буквального учора валив чорний дим від спалювання невідомих речовин. Тобто, розмова вкотре спрямувалась у русло, що забруднювачів повітря у Броварах багато, а повноважень у чиновників для боротьби з цим – недостатньо. 
 
Що можна зробити для покращання екологічного стану підприємства
 
Нагадаємо, що ПрАТ «ШБУ-50» є доволі потужним підприємством у місті, а також таким, яке часто виграє тендери на капітальний ремонт доріг та проїздів. Зокрема, підприємство багато років було задіяно у реконструкції вулиці Київської, а у минулому році виграло кілька тендерів на ремонт внутрішньо квартальних проїздів. Також у минулому році підприємство зробило капітальний ремонт вулиці Прилуцької за майже 10 млн грн (єдина вулиця, яку відремонтували у 2019 році). 
Цього ж року підприємство зірвало «джек-пот», коли виграло найбільший за вартістю тендер на будівництво вул. Симоненко за 70 млн грн.
 
Читайте також: Найдорожчі тендери-2020: хто та які об’єкти будуватиме за бюджетні кошти
 
Співробітники підприємства натомість зазначили, що цей тендер для них не найбільший, а на тлі таких підрядів, як будівництво Об’їзної дороги за 273 млн євро, їх обсяги доволі скромні. Відомо, що підприємство має підряди у м. Бориспіль та інших містах України. Підприємці нарікали на велику та часто не доброчесну конкуренцію у сфері будівництва доріг. Хоча законодавство постійно вдосконалюється, але разом з ним вдосконалюються і «схеми» участі у тендерах. Також лунали скарги про суттєвий ріст виробничих витрат підприємства, зокрема, на природний газ. 
Проте, на відношення з міською владою цьому підприємству нарікати не варто: воно не лише часто перемагає у найбільш великих тендерах, але й має «моральну підтримку». Зокрема, під час спалаху епідемії цього року міський голова особисто дякував їм за допомогу і багато разів згадував їх як «великого платника податків». 
На жаль, за чинного рівня розвитку технологій, повністю запобігти випаровуванню парів бітуму фактично неможливо. Нагадаємо, що бітум – це продукт нафтопереробки із специфічним запахом, який багато хто вважає «запахом асфальту». При цьому відповідальні співробітники зазначили, що фільтри на обладнанні, а якому відбувається процес виробництво асфальту, змінюються суворо один раз на рік, і підприємство надає перевагу фільтрам імпортного виробництва. Також підприємство за власний рахунок регулярно замовляє послуги з контролю за викидами, на які має дозвіл (дані по замірам не були надані під час екскурсії). 
Таким чином, відвідування чергового великого підприємства ставить нас перед фактом: позбутися великого платника податків для міста нереально. Реально лише сподіватися на вдосконалення технологій у подальшому. А поки що за певної «рози вітрів» у Броварах відчуватиметься запах бітуму. Головне, щоб цих підприємств не стало більше.  


Ангеліна Козлова 
 
 
Сподобалася стаття? Поділіться з друзями!



Друзі, сподобалася стаття? Допоможіть нам стати краще.

Допомогти Бромедia

Додати коментар
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail:
Код:
оновити, якщо не видно коду
Введіть код:
Вci новини
Ми у Facebook


Курс валют



Допоможіть нам
Ми повністю незалежне видання.
У нас немає інвесторів і спонсорів. Тому нам дуже потрібна Ваша фінансова підтримка.
Нам допоможе кожна гривня.

Допоможіть нам стати краще.

Допомогти