Допомогти сайту
Актуально
Досвідчений РІЄЛТОР
м.Бровари та район
тел. (067) 192 52 18
Погода у Броварах
Погода
Авторізація
Календар публікацій
«    Грудень 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Наша група у ФБ
22 жов 18:47Блоги / Актуально


Будівництво шкіл у Броварах: втрачені можливості




 

Надія Лещик, громадській активіст у сфері освіти та протидії корупції, освітній менеджер



Практично кожен броварчанин зазначає, що однією з головних проблем нашого міста є нестача шкіл та дитячих садочків.

Якщо із садочками питання частково вирішувалося шляхом реконструкції старих будівель та побудови нового на 125 місць, то зі школами питання не вирішувалося десятиліттями. Так, розпочалася побудова початкової ланки 10 школи, але ж це не повноцінна окрема школа. 

Водночас думки містян розділяються чи можна було побудувати школу в нашому місті за останні 10 чи 15 років. Одні стверджують - були можливості, інші - в бюджеті міста не було достатньо коштів на побудову повноцінної окремої школи. 

Тому пропоную разом здійснити певний моніторинг ситуації щодо побудови шкіл, зануритися в історію рішень влади та лабіринти тендерів.

Звідки місто отримує кошти? Це податки, адміністративні збори, дотації  та субвенції з державного та обласних бюджетів, грошова оцінка землі, пайові внески тощо. 


ПАЙОВИЙ ВНЕСОК – ДЖЕРЕЛО КОРУПЦІЇ


До 2020 року замовники будівництва зобов’язувалися сплачувати пайовий внесок у розмірі 4% від вартості житлового будівництва та 10% від вартості нежитлової забудови. У 2020 році ці вимоги змінилися: для житлових будинків — 2%, для нежитлових будівель - 4%, виплата здійснюється виключно у грошовій формі. А з 2021 року пайовий внесок скасовується, оскільки він став джерелом корупції у містах та селищах. Не оминуло це ганебне явище і Бровари.

Яким чином пайовий внесок, що мав наповнювати бюджет став джерелом корупції? 

Законодавство України визначає що виконавчі органи міських рад визначають обсяги пайової участі, тобто можуть змінювати проценти і відповідно обсяги надходження коштів до міського бюджету. Цим і користувалися представники влади. 

Пайовими внесками у нашому місті займалася Інвестиційна рада, яка 5 травня 2020 року була розформована. Немає ради - немає відповідальності за рішення. 

На підставі її протоколу Виконком приймав певне рішення про пайовий внесок. Але жодних цифр про суми внесків, причин їх зменшення ви не дізнаєтеся. Про це ніде не зазначено, ні у протоколах Інвестиційної ради, які не розміщуються на вебсайті Броварської міської ради (БМР), ні – у рішеннях виконкому. 

Прозорість влади, її рішень у нашому місті на дуже низькому рівні.

Ось відео зі свідченням ексчлена Інвестиційної ради з 8.25 хв – про те, як його одноголосно, за вказівкою зверху, включили до інвестиційної ради. З 20 хв – про те, як збільшували суми хабарів за зменшення відсотку пайового внеску, вимагаючи їх у підприємців, використовуючи активістів. Відео дуже цікаве, там і про «вдячність» депутатам у прийнятті рішень. 

У моєму житті також був випадок, коли один з колишніх депутатів БМР пропонував оформити земельну ділянку на мене з подальшим оформленням права власності на депутата шляхом дарування або умовної купівлі, за невелику грошову подяку. Така схема розповсюджена, щоб «не світити» прізвище депутата у рішенні про виділення землі. 

Періодично містяни дізнаються про зниження пайової участі певним компаніям та підприємствам:

У  2015 році депутат обласної ради заявив, що місто втратило 10 млн.грн через несплату пайових внесків.

Не всім скасовують процент пайової участі, для деяких він залишається на рівні 10 % або 4%. Чому така вибірковість?

Якщо забудовник підводить до меж своєї ділянки зовнішні інженерні мережі (господарська каналізація, водогін, мережі електропостачання, зливова каналізація тощо) розмір його пайової участі може зменшитися на суму кошторисної вартості побудованих мереж. Інколи місто залишалося ще й винним забудовникам.

Список скасування пайових внесків дуже довгий. Знайти рішення виконавчого комітету щодо розміру пайової участі ви можете на сайті Броварської міської ради.


ВИСНОВОК: місто роками втрачало кошти з пайових внесків.

Зазначу, інвестиційна рада існувала з 2006 року. Лише можна уявити про обсяг коштів, а відповідно можливостей для кожного жителя, які втратило наше місто. 

Чи можливо було за ці втрачені кошти побудувати садочки та школи? 


ПАЙОВИЙ ВНЕСОК – ДЖЕРЕЛО НАПОВНЕННЯ БЮДЖЕТУ


А як в інших містах та селищах? Що там з пайовими внесками.

Далеко не треба ходити -  Зазимська ОТГ отримала 2 мільйони до бюджету як пайовий внесок за будівництво супермаркету 

Пригадайте, скільки у нас побудовано за останні 10-15 років супермаркетів, магазинів, житлових будинків…

Міська рада м. Миколаєва періодично звітується за отримання коштів пайової участі та їх використання за певний період

Місто повинно було подавати Відомості про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі на Порталі відкритих даних. Приклад такого рішення не ідеальний, але все ж


КОШТИ МІСТА В БАНКУ 


У 2017 та 2018 роках міська рада тримала на банківських рахунках 100 млн.грн. Чимало коштів й заробили на відсотках – 7 млн.грн.  

Але дізнатися, на що використали зароблені кошти нам, на жаль, не вдасться. 

Чому тримали на рахунках, а не вкладали в освіту?


ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ – ЗБІЛЬШЕННЯ БЮДЖЕТУ МІСТА


Бюджет міста Бровари у 2014 році складав 415 млн.грн.

У результаті децентралізації змінився принцип перерозподілу коштів між державним і місцевими бюджетами.  У 2018 році Бровари вже мали бюджет 1 мільярд 400 мільйонів гривень

Чому частина цих коштів не були закладені на будівництво шкіл?


ШКОЛА НА СИМОНЕНКО


Далекого 2016 року Броварська міська рада намагалася замовити виготовлення проєкту школи на 2640 учнів на 4,5 млн.грн. Торги  не відбулися і були відхилені усі пропозиції учасників.

Як зазначив експерт:  «Технічне завдання написане загальними фразами, без конкретики, що недопустимо при будівництві подібних об’єктів». 

У 2017 році нам показали проєкт нової повноцінної надсучасної школи на 2340 учнів. За виготовлення проєкту було сплачено 2,7 млн.грн. 

Чому така різниця у вартості виготовлення проєкту: у 2016 – 4,5 млн, а у 2017 – 2,7 млн.грн? Можливо тому, що за справу взялася обласна адміністрація? 

Зверніть увагу, що кількість учнів у проєктній документації зменшилася на 300 осіб. У 2016 році замовляли проєкт на 2640 учнів, а у 2017 був виготовлений проєкт на 2340 учнів.

Причиною зменшення проєктної потужності школи може бути зменшення земельної ділянки. У Додатку 3 до проєкту - Містобудівний розрахунок, зазначається, що для будівництва школи була виділена ділянка 4,2 га, а в результаті розподілу території мікрорайону була  оформлена земельна ділянка  3,7 га.

На вебсайті Броварської міської ради  розміщено рішення, відповідно якого закладалося 20% співфінансування для реалізації проєкту «Будівництво загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів на 2640 учнів», яке може реалізовуватися за рахунок Державного фонду регіонального розвитку. 

Цей фонд цікавий тим, що органи місцевого самоврядування у разі відсутності достатніх коштів у міста чи села для будівництва чи ремонту об’єктів соціальної інфраструктури мають змогу подати проєкт на дофінансування. Фонд перевіряє документи, фінансову спроможність відповідного міста і приймає рішення щодо виділення коштів або, відповідно, відмову. Бровари періодично подають проєкти  

Тобто проєкт будівництва школи на Симоненка подавався або планували подати на співфінансування до фонду, про що свідчить і рішення БМР. 

За неофіційною неперевіреною інформацією, працівники Фонду перевірили фінансову спроможність БМР, знайшли на рахунках в банку 100 млн.грн, про що зазначалося вище, і запропонували зняти їх і направити на будівництво школи. А на всі інші витрати на школу фонд би виділив фінансування. 

Наголошую, що ця інформація неперевірена. Буду вдячна, якщо підтвердите чи спростуєте цю інформацію.

Усіх цікавить вартість такого будівництва такої сучасної школи. У 2018 році на побудову такої школи в бюджет міста закладали 723,5 млн грн. Звісно, це досить велика сума.

Наразі вартість такої школи буде суттєво вищою, враховуючи досвід будівництва 10 школи.


ПРИБУДОВА ПОЧАТКОВОЇ ЛАНКИ  10 ШКОЛИ 


Усі містяни радіють, що нарешті розпочалася добудова початкової ланки 10 школи на 900 учнів. Проєктна потужність 10 школи 967 учнів, навчаються зараз – 1982 учні, з них 900 у початковій школі. 

Ще у вересні 2016 році Броварська міська рада намагалася замовити виготовлення проєкту за 1,5 млн грн. . Торги не відбулися.

Через рік, у вересні 2017 року, нарешті відбулися торги та було замовлено проєкт добудови за 2,5 млн.грн. 

Зверніть увагу на збільшення вартості проєкту за рік на 1 млн.гривень. І порівняйте вартість проєкту окремого комплекту шкіл на Симоненка за 2,7 млн.грн та вартість добудови початкової школи 10 школи за 2,5 млн.грн.

У 2018 році, тричі проводилися торги на будівництво: у січні 2018 року, березні 2018 року, жовтні 2018. Ще було витрачено 13,6 млн.грн на реконструкцію мережі теплопостачання з виносом з-під плями забудови об’єкту

Нарешті  10 січня 2019 відбувся тендер на побудову школи, фірма ТОВ "ХОЗХІМСЕРВІС"- переможець торгів демпінгувала і занизила вартість будівництва з 274 млн.грн до 130 млн.грн. У тендері брали участь 5 фірм, які скаржилися на дискримінаційні умови. Державна аудиторська служба України здійснювала моніторинг процедури цієї закупівлі. Деталі за посиланням на порталі Прозорро.

У липня 2020 відбулося корегування вартості будівництва. І був оголошений тендер на 246 млн.грн побудову школи. У торгах взяли участь всього 2 учасники. Перемогла та сама фірма ТОВ "ХОЗХІМСЕРВІС". Але цього разу вона вже не занижувала занадто ціну. Договір уклали на 238 млн.грн.

Тобто вартість побудови початкової ланки 10 школи вже коштує 130+238=368 млн.грн

Чи остаточна ця сума? Але чи є у міста кошти на добудову? Немає.

У вересні 2020 влада міста запропонувала взяти кредит на добудову школи та асфальтування вул. Симоненко. Розмір кредиту – 160,0 млн грн, термін – 5 років. Відсотки наразі - 11-12% річних, але не більше 25% річних. 

Тобто відсотки можуть збільшити? 

Чи достатньо цього для добудови школи? Ні. 

Пригадаймо про кошти на банківському рахунку 100 млн.грн та начебто зароблені для міста кошти на відсотках у 2017 та 2018 році.

Чому не направити всі зусилля та кошти на добудову єдиної нової школи? Чому необхідно ще й асфальтувати частину вулиці? Напевно, щоб збільшити вартість квартир у новобудовах цієї вулиці.


ПРИБУДОВА ПОЧАТКОВОЇ ЛАНКИ 2 ШКОЛИ


Практично відсутня інформація про побудову початкової ланки 2 школи. Якщо добудова 10 школи здійснюється впритул до будівлі основної школи, то початкова ланка 2 школи запланована як окрема будівля всього на 360 місць. 

Проєктна потужність школи №2и– 1176 учнів, навчається 1813, у початковій ланці 600 дітей. Тобто добудова не перекриє потребу початкової школи. 

У 2017 році депутати БМР дозволити збільшити висотність будинків кварталу Олімпійській в обмін на обіцянку забудовника спроєктувати і збудувати школу на Торгмаші.

Не відомо, чи обіцянка була дана в усній формі, чи укладений якійсь договір. 

Проєкт школи не замовлено. Хоча вже з 2017 року відділ капітального будівництва Броварської міської ради може здійснювати такі функції 

Хоча ще у 2016 році, працюючи у складі Громадської ради, зазначала, що район Торгмаш потребує повноцінної школи але...


Загальний висновок: Громада міста залишилась «у розбитого корита» трьох шкіл. На одну не вистачає коштів, проєкт іншої припадає пилом, про третю взагалі нічого не відомо.

На мою думку, місто мало фінансові можливості для добудови 10 та 2 школи, мало організаційні можливості для подання на співфінансування будівництва школи на Симоненко. Адже у 2017-2018 роках влада мала змогу звернутися до декількох фондів з проханням співфінансування цього масштабного та амбітного будівництва. У ті часи гроші надавалися багатьом містам. 

Але маємо зволікання, втрачений час та кошти, корупційні схеми … і безліч  багатоповерхівок у всіх частинах нашого міста …

А що далі? 



Назва школа

* Проєктна потужність

Фактично

навчається

Кількість учнів, які навчаються понад проєктну потужність

% наповнення 

1

Броварська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1

600

814

214

135 %

2

Броварська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 

1176

    

1813

637

154 %

3

Броварська гімназія ім. С.І. Олійника

700


1193

493

170 %

4

Броварська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 3 

1176


844

-332

71 %

5

Броварська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5 

1300


1722

422

132 %

6

Броварська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 

960


993

-33

103 %

7

Броварська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №7 

1496


2184

688

145 %

8

Броварський навчально-виховний комплекс

1176


1697

521

144 %

9

Броварська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №9    

1568

1953

385

124 %

10

Броварська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10 

967


1982

1015

204 %



11119

15195

4076

136 %


* Проєктна потужність - на скільки осіб будувалася та відповідно розрахована школа. 



Кількість учнів, які навчаються у школах міста,понад проєктну потужність складає 4076 осіб. Тобто це 2 великі або 3 невеликі школи. 

Сподобалася стаття? Поділіться з друзями!



Друзі, сподобалася стаття? Допоможіть нам стати краще.

Допомогти Бромедia

Додати коментар
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail:
Код:
оновити, якщо не видно коду
Введіть код:
Вci новини
Ми у Facebook


Курс валют



Допоможіть нам
Ми повністю незалежне видання.
У нас немає інвесторів і спонсорів. Тому нам дуже потрібна Ваша фінансова підтримка.
Нам допоможе кожна гривня.

Допоможіть нам стати краще.