Допомогти сайту
Актуально
Місце для Вашої реклами
Погода у Броварах
Погода
Авторізація
Календар публікацій
«    Грудень 2021    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Наша група у ФБ
16 жов 19:54Блоги / Актуально


«Чолобитна царю» або що нам робити з фінансуванням лікарні



 Ангеліна Козлова
 
Журналістка газети "Бровари Медіа"          

Є така форма «зворотнього зв’язку» між місцевим самоврядуванням та «центральними органами влади», як звернення від міської ради. Такі звернення не є чимось унікальним та були завжди. Зазвичай, «по партійній лінії» місцевим осередкам надається доручення «провести через міську раду» якусь дико популістичну тезу на кшталт «зниження ціни на газ», «підвищення пенсій», «боротьби з олігархами», «заборони на продаж землі», тощо з того, що не має жодного відношення до місцевого самоврядування. 
 
Протягом останніх двох сесій таких звернень БМР ухвалила аж ТРИ, всі три – за ініціативою голови фракції ЄС Сергія Батюка
 
Останнє звернення, що було ухвалено під час сесії 08.10.2021р., стосувалось своєчасності виплат НСЗУ за пакети медичних послуг місцевій лікарні. Звісно, звернення було підтримано радою одностайно, але залишились питання. 
 
1. Всі ці звернення розглядаються в пункті «різне», але за звернення відбувалось голосування. При цьому їх текст НЕ надсилається депутатам заздалегідь, а просто зачитується «з голосу». Тому важко зорієнтуватись про що йде мова, що саме просить рада, перевірити посилання на нормативні акти, підготуватись до розгляду питання. Тому, якщо звернення потрібно «прийняти до відома», зачитувати з голосу – норм. Якщо потрібно голосувати, то варто хоч розуміти: за що? Сподіваюсь, що такі звернення будуть надсилатися депутатам заздалегідь. 



2. Чисто практична сторона питання: депутати ухвалили звернення, але при цьому їх НЕ ПОЇНФОРМУВАЛИ: так яка сума заборгованості НСЗУ перед лікарнею? Який масштаб проблеми? Бо нещодавно керівник КНП Броварська БКЛ» Валентин Багнюк звітував на оперативній нараді, що заборгованості немає. Чи #какаяразніца?  

Протягом щонайменше останнього року тривала шалена боротьба за контроль над лікарнею на рівні перерозподілу часток між засновниками лікарні – ОТГ Броварського району. Броварська міська рада не без зусиль домоглась «контрольного пакету» у володінні лікарнею (63%). Але навіть після цього не припинились спроби заволодіти частками інших громад і збільшити частку Броварської МТГ у володінні лікарнею. 
 
Я в курсі, що у лікарні є «приваблива земельна ділянка» по вул. Я. Мудрого площею біля 3 га, але лікарня має цінність для громади не ЛИШЕ в цьому контексті. 
 
Тому ці наполегливі «звернення» свідчать, що депутати міської ради не зовсім розуміються на сенсі місцевого самоврядування в контексті реформі децентралізації (яка за збігом обставин, є найбільшим досягненням саме партії ЄС)). 
 
Місцеве самоврядування – це не лише суми в бюджеті з 9-ю нулями. Місцеве самоврядування – це не лише можливість поцупити земельні ділянки у громади для своїх бізнес-партнерів. Місцеве самоврядування – це ВЕЛИКІ ПОВНОВАЖЕННЯ і ВЕЛИКА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ за вирішення максимально можливих завдань на місцевому рівні. А також ВЕЛИКІ ВИКЛИКИ. Насправді, це глобальна історична зміна, що визначає сучасну Україну. 
 

Але чомусь це розуміння «пройшло повз» свідомості депутатів і вони за звичкою продовжують «складати чолобитні до вищих рівнів влади» з проханням вирішити те, що вирішити цілком в їх силах та повноваженнях. А якщо не вирішити, то принаймні розібратися у питанні та об’єднати зусилля з іншими громадами через Асоціацію міст України. Сподіваюсь, що депутати все ж таки вникатимуть у те, за що їх  в черговий раз просять проголосувати без цифр, аналізу ситуації та посилань на законодавчі акти.
 
А тепер про те, що нам робити з лікарнею у ситуації, що склалась
 
Триває другий рік реформування галузі, і все відбувається не просто. З квітня 2020 року КНП «Броварська БКЛ» перейшла на співпрацю з НСЗУ і отримувала компенсації медичних послуг по 19 пакетам, а також отримувала фінансування від Броварської міської та районних рад. У 2021 році у лікарні змінився склад засновників: ними стали 5 ОТГ колишнього Броварського району, а частка БМР у «володінні лікарнею» збільшилась з 50% до 63%. Також новим статутом нещодавно був визначений НОВИЙ орган управління лікарнею – відділ охорони здоров’я БМР (всі інші громади фактично були усунені від управління лікарнею). 
 
Також змінився обсяг фінансування від НСЗУ: лікарня втратила фінансування по щонайменше 3-м великим пакетам медичних послуг: лікування онкології, фтизіатрична допомога (лікування туберкульозу) та лікування інфарктів. В підсумку, станом на середину жовтня лікарня отримала 120 млн грн від НСЗУ проти 182 млн протягом минулого року. 
 
І якщо пакет з лікування інфарктів є надія повернути (для цього потрібно придбати ангіограф, який закупляється виключно МОЗ), то з іншими втраченими пакетами все складніше: допомога онкохворим та хворим на туберкульоз не може бути «амбулаторною», а має надаватися в умовах «диспансеру». Тому ці пакети або перейдуть до первинки, або громада їх втратить. 
 
Ну, й вже не є секретом, що інші ОТГ, крім Броварської МТГ погано фінансують лікарню. Плюс ціна на газ восени цього року «здивувала»: остання ціна, за якою лікарня закупила газ на початку жовтня склала 24 грн/м.куб
  
Чи насправді Броварська МТГ «утримує лікарню самотужки»?

Ну, по-перше, спростуємо міф, про «унікальність та надзвичайність фінансування лікарні». Відповідно до офіційного звіту про хід виконання Програми "Фінансова підтримка для покращення надання вторинної медичної допомоги населенню м. Бровари за 2020 рік, маємо чіткі цифри фінансування лікарні у минулому році: 57,017 млн грн по загальному фонду та 6,338 млн грн - по спеціальному фонду (капітальні видатки). Таким чином, в минулому році бюджет підтримав лікарню на 63,355 млн грн. В цьому році на середину жовтня лікарня отримала від Броварської громади 40,9 млн грн (заданими сайту Громадський ревізор. Бровари). 

Тобто, бюджет громади зріс суттєво, проте фінансування лікарні ЗМЕНШИЛОСЬ. Отже, лити "крокодилячі сльози" та розповідати про нашу "жертовність" відносно лікарні - таки перебільшення.

Фінансування лікарні у 2019 році було ще більшим: 71,062 млнгрн всього, з них по загальному фонду - 57,245 млн грн, по спеціальному - 13,817 млн грн

Тобто, обєктивно фінансувати лікарню ми стали менше, ніж у попередні роки, хоча частка у володінні - збільшилась. 

Звісно, що іншими громадами потрібно працювати. Але не перелкадати на них нашу частку відповідальності. 

То що робити з фінансуванням лікарні на рівні місцевого самоврядування? 

1. Фінансувати та підтримувати лікарню. Особливо – у гострі моменти, як наприклад, зараз відбувається із закупівлею енергоносіїв або із затримкою виплат від НСЗУ. Пояснюю популярно: у нас є чинна міська програма, і в рамках неї ми маємо право (а не обовязок) на підтримку лікарні як на ЗП та енергоносії – по загальному фонду, так і на ремонти або обладнання по спецфонду.  

А якщо у нас немає грошей? 
Ну, а якщо у нас при ДЕСЯТИЗНАЧНІЙ цифрі бюджету і профіциті у понад 300 млн грн щороку не вистачає грошей, значить, ми не вміємо планувати бюджет та поводитись з грошима. Бюджет не має бути «надто жорстким» і розписаним до копійки. Ми повинні мати резерв на ризики, а ризики будуть обов’язково. 
 
До того ж відповідно до офіційних даних у 2020 році СЕРЕДНЯ ЗП у первинній медицині склала 17 тис.грн – і стала НАЙВИЩОЮ серед всіх комунальних підприємств. Але фінансову допомогу первинці ми все одно надаємо. 
 
2. А як же НСЗУ? 
Звертатись до НСЗУ та центральних органів влади можна і потрібно, але не у форматі «запиту у Всесвіт». Звернення мають бути предметні та юридично опрацьовані, на кшталт: ми пропонуємо викласти пункт такий-то закону/постанови такої-то у наступній редакції. А звертатись «взагалі» «дайте нам грошей, бо ви нам винні» - це «ніачом» і принижує місцеве самоврядування. 
 
3. Ну а головне – щоб розумітись на проблемах лікарні потрібно СУТТЄВО та принципово підняти рівень якості управління цим комунальним підприємством, і для цього є чудовий інструмент. Орган управління у вигляді відділу охорони здоров’я БМР – це добре, але «повз». Важко оцінити професійність цього відділу, що залишимо за дужками, а ось шалена упередженість, що часто переходить у особисту ворожнечу до лікарні, на жаль, не сприяють якості управління  

Тому пора припинити ці «танці з бубнами» та перейти на новий рівень управління: таки створити Наглядову (спостережну) раду при лікарні, до якої увійшли би представники від усіх громад-засновників. Але не варто делегувати в цю раду представників юридичного управління або інших чиновників БМР – бо це нову буде «повз» у плані якості управління. Слава Богу, громадський сектор, що займався реформуванням медицини в Україні, є надпотужним, представленим десятками ГО, що довели свою ефективність та мають величезний досвід у запровадженні змін. Тому краще, щоб нашу громаду представляли саме члени таких ГО або запрошені експерти. 
 
А загалом, нам потрібно розуміти, що збільшення бюджету і збільшення повноважень неодмінно веде до збільшення вимог до менеджерських якостей як чиновників, так і депутатів. Поки що те, що ми бачимо у міській раді, викликає сум. 
 


Сподобалася стаття? Поділіться з друзями!



Друзі, сподобалася стаття? Допоможіть нам стати краще.

Допомогти Бромедia

Додати коментар
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail:
Код:
оновити, якщо не видно коду
Введіть код:
Вci новини
Ми у Facebook


Курс валют



Допоможіть нам
Ми повністю незалежне видання.
У нас немає інвесторів і спонсорів. Тому нам дуже потрібна Ваша фінансова підтримка.
Нам допоможе кожна гривня.

Допоможіть нам стати краще.

Допомогти