Допомогти сайту
Погода у Броварах
Погода
Авторізація
Календар публікацій
«    Липень 2022    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Наша група у ФБ
26 січ 13:58---


Як діяти у разі надзвичайної ситуації

Чи знає кожен із нас, як діяти у разі надзвичайної ситуації? Чи знаєте ви правила, які можуть зберегти ваше життя, життя учнів, студентів та співробітників,  рідних і близьких?  Чи не розгубитеся ви у разі надзвичайної  ситуації, знаючи правила, якщо практично ніколи не тренувалися? Роз’яснення на ці питання надає Освітній омбудсмен України.

І в суспільстві, і в закладах освіти, і навколо них трапляються надзвичайні ситуації. Саме від умінь та навичок учасників освітнього процесу залежить їхнє життя та здоров’я, а також тих людей, котрі в цей час знаходяться поруч.Уміння правильно оцінити ситуацію та обрати порядок дій є дуже важливим для кожної людини, а особливо – для працівників закладів освіти. Адже саме вони та їхні дії можуть врятувати як здобувачів освіти, так і самих працівників. 

Тема безпеки та правильної поведінки під час надзвичайних подій є ледь не головною на тлі останніх подій не лише в Україні, але й у нас, в Броварській громаді. Яка ситуація з безпекою і чи є прогрес в цьому напрямку?

Вперше за останній тривалий час згадати про правила поведінки під час надзвичайних ситуацій довелось під час масштабної пожежі в серпні 2021 року. Внаслідок пожежі ніхто не постраждав, але деяка паніка та розгубленість відчувалась. В підсумку з’ясувалось, що керувати процесами нема кому, і реєстр мешканців будинку по вул. Гагаріна, які не могли залишитись в будинку, складали особисто секретар міської ради  Сергій Богуцький та керуючий справами РДА Андрій Супрун. І хоча розміщення на ночівлю не знадобилось, якби це сталось, то до такого розміщення місто не було готово. Висновки були зроблені одразу після пожежі: призначений новий керівник відділу надзвичайних ситуацій (сам відділ складається з 6-х осіб). 

У 2021 році завершилась дія 5-річної Програми захисту населення та територій від НС техногенного та природного характеру, і на 2022 рік затверджена нова програма на наступні 5 років. Під час обговорення програми в грудні 2021 року депутати дізнались інформацію, яка наразі найбільше хвилює мешканців громади: де шукати бомбосховища? 
З відповідей керівника відділу НС Василя Довганязрозуміло, що найбільш масовими точками укриття є:
  • Підвали багатоповерхових житлових будинків, якщо ви мешкаєте в багатоповерхівках
  • Погреби, якщо ви мешкаєте в приватному секторі. 
Так, на деяких підприємствах є діючі та обладнані бомбосховища, проте вони розраховані по кількості співробітників на зміні. Тобто, не співробітників підприємств до них не пропустять. Як таких «міських бомбосховищ» в місті немає. 
Але навряд чи підвали житлових будинків можуть вважатися надійним укриттям (і взагалі укриттям): не є секретом, що більшість з них або підтоплені каналізаційними стоками, або наглухо закриті, або здані в оренду. Спробуйте раптово потрапити до підвалу свого будинку – і ви переконаєтесь, що це неможливо. 


А як до бомбосховищ в закладах освіти? 

Формально вони є, в більшості випадків – це підвали шкіл. В програмі по НС на 2017-2021 рік окремий захід мав наступну назву: «капремонт захисної споруди Броварської ЗОШ №2 по вул. В. Великого, 6». Захід проіснував в програмі 5 років (!), але на капремонт сховища у спроможної громади так і не знайшлось800,0 тис.грн! Що яскраво свідчить ставлення до питань безпеки, в тому числі, школярів.  

Єдине, що можна і потрібно зробити негайно – провести ревізію підвалів шкіл та переконатись у тому, що вони не захаращені меблями або мотлохом. А також в тому, що в підвалах є світло та мінімальні умови для перебування там дітей хоча би деякий час. 
Фото тематичне 

Що стосується змісту міської програми з НС, то в новій програмі набагато менше пунктів і набагато менше фінансування (2,4 млн грн замість 7,1 млн грн) – тобто, безпека та адекватне реагування на НС не є пріоритетом в нашій громаді. Щодо змісту програми, то там фактично два основних пункти: закупка матеріального резерву та закупка обладнання, монтаж і введення в експлуатацію системи централізованого оповіщення. Наразі системи оповіщення в нашій громаді фактично немає, скільки часу воно розроблятиметься, невідомо, але точно не дуже швидко. 

А як до безпеки в закладах освіти? 

Нещодавно у всіх батьків школярів та дошкільнят був привід похвилюватись: 21 січня на ел.пошту поліції та ДСНС надійшло повідомлення про «мінування» всіх закладів освіти. В усіх закладах відбулась термінова евакуація. Все відбувалось спокійно, без паніки, хоча деяким батькам довелось похвилюватись. Звісно, вибухівки не знайшли, проте залишилось питання актуальності навчання персоналу та дітей правилам поведінки в разі надзвичайної ситуації. 
"Евакуація"в садочку "Золотий ключик"

Наші читачі повідомляли, що щонайменше в ЗОШ №7 такі навчання відбувались в минулому році. Але більшість опитаних батьків повідомили, що не чули про такі навчання. Після надзвичайної ситуації (яка, на жаль, стала поширеною по всій країні) офіційні сторінки міської ради та управління освіти не висвітлювали питання проведення навчань або планування проведення навчань. 
Проте Офіс освітнього омбудсмена провів велику роботу та фактично склав «план дій» освітян у випадку НС. 
 

Зазвичай в освітніх заходах передбачене тренування щодо евакуації. Але окрім евакуації варто навчати дітей і поведінці порядку дій у різноманітних надзвичайних ситуаціях.

На сайті освітнього омбудсмена України пропонують певну орієнтовну схему для вибору алгоритму дій у разі надзвичайних ситуацій у закладі освіти. Це – досвід закордонних фахівців, адаптований для України. Також рекомендації фахівців Державної служби України з надзвичайних ситуацій, закордонних фахівців із безпеки та шкільних офіцерів щодо дій у разі наступних надзвичайних ситуацій.

ЯК ОБРАТИ ПРАВИЛЬНІ ДІЇ У РАЗІ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

Ресурсний центр прав дитини пропонує до уваги посібник “Врятуйте  дітей – стандартні процедури  та  правила  безпеки  для  учнів  та студентів”, у якому визначив Алгоритм дій у разі надзвичайних ситуацій, який дозволяє кожному працівнику закладу освіти швидко оцінити ситуацію та обрати правильний порядок дій. Від того, чи правильно працівник(и)  або заклад освіти  оцінять ситуацію та оберуть відповідний алгоритм дій залежить життя та здоров’я як дітей, так і працівників.

ДІЇ У РАЗІ ТЕРОРИСТИЧНОГО АКТУ

Законодавство визначає тероризм як суспільно небезпечну діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров’я ні в чому не винних людей чи погрози вчинення злочинних дій, щоб досягнути  злочинних цілей.

Основні заходи щодо запобігання можливого терористичного акту:
  • не торкайтеся у транспорті, житлових та громадських приміщеннях або на вулиці нічийних пакетів (сумок), не підпускайте до них інших. Повідомте про знахідку працівника поліції;
  • у присутності терористів не виказуйте своє невдоволення, утримайтеся від різких рухів, лементу  й стогонів;
  • при погрозі застосування терористами зброї лягайте на живіт, захищаючи голову руками, якомога далі від вікон, засклених дверей, проходів, сходів;
  • використайте будь-яку можливість для порятунку;
  • якщо відбувся вибух – вживайте заходів щодо недопущення пожежі та паніки, надайте домедичну допомогу постраждалим;
  • намагайтеся запам’ятати прикмети підозрілих людей і повідомте їх прибулим співробітникам спецслужб.
 
ДІЇ У РАЗІ ЗАХОПЛЕННЯ БУДІВЛІ
У Рекомендаціях щодо дій населення у разі загрози та виникнення вибуху, у тому числі тих, що виникли внаслідок терористичної діяльності, зазначаються дії, якщо ви опинились у будинку (приміщенні,  території), захопленому терористами, але не були ними знайдені. 
У такій ситуації необхідно:
  • зберігати спокій та намагатись уникнути контакту з терористами;
  • якомога тихіше повідомити правоохоронні органи про терористичну атаку, а також про своє місцеперебування;
  • не палити;
  • не наближатися до дверей та вікон;
  • чітко виконувати інструкції та команди правоохоронців;
  • сховати свої документи та візитні картки.
 Пам’ятайте, що  одразу після вашого повідомлення антитерористичними підрозділами буде вжито вичерпних  заходів  для збереження вашого життя та здоров’я.
 
ЕВАКУАЦІЯ З БУДІВЛІ
Евакуація з будівлі необхідна не лише під час пожежі, а й землетрусів, повеней та інших надзвичайних ситуацій, якщо будівля закладу освіти є небезпечною для людей, які там перебувають.
Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи визначають, що під час проведення евакуації та гасіння пожежі необхідно:
  • визначити найбезпечніші евакуаційні шляхи та виходи до безпечної зони у найкоротший строк;
  • ліквідувати умови, які сприяють виникненню паніки. З цією метою працівникам закладів та установ не можна залишати дітей без нагляду з моменту виявлення пожежі та до її ліквідації;
  • евакуацію людей слід починати з приміщення, у якому виникла пожежа, і суміжних із ним приміщень, яким загрожує небезпека поширення вогню і продуктів горіння. Дітей молодшого віку і хворих слід евакуювати в першу чергу;
  • у зимовий час на розсуд осіб, які здійснюють евакуацію, діти старших вікових груп можуть заздалегідь одягтися або взяти теплий одяг із собою, а дітей молодшого віку слід виводити або виносити, загорнувши в ковдри або інші теплі речі;
  • ретельно перевірити всі приміщення, щоб унеможливити перебування у небезпечній зоні дітей;
  • виставляти пости безпеки на входах у будівлі, щоб унеможливити повернення дітей і працівників до будівлі, де виникла пожежа;
  • у разі гасіння слід намагатися у першу чергу забезпечити сприятливі умови для безпечної евакуації людей;
  •  щоб запобігти поширенню вогню, диму, слід утримуватися від відчинення вікон і дверей, а також – від розбивання скла.
Ресурсний центр прав дитини у посібнику “Врятуйте  дітей – стандартні процедури  та  правила  безпеки  для  учнів  та студентів” пропонує наступні правила евакуації для дітей:

Правила евакуації для дітей:
  • Не говори  –  щоб  чути  вчителя
  • Не біжи –  щоб не  постраждати  
  • Не штовхайся –  щоб не  постраждали інші  
  • Не повертайся – щоб залишатися  в безпеці

Учнів також просять дотримуватися всіх вказівок педагогів та, у разі потреби, на прохання дорослих, допомогти іншим дітям евакуюватися. При прибутті до безпечної зони, не розходитися і залишатися разом із класом.
Правила евакуації для педагогів: 
  • Евакуація здійснюється за відповідним звуковим сигналом, який, у разі потреби, активує адміністрація або особа, яка виявила пожежу.
  • Нагадайте дітям про головну мету евакуації: їхня  безпека та правила евакуації: не говори. Не  біжи. Не штовхайся. Не  повертайся. 
  • Закрийте двері  та  вікна.
  • Візьміть з собою шкільний аварійний набір, відро (може бути складним), сумку для швидкої допомоги. *
  • Перевірте безпечність маршруту для евакуації.
  • Під час евакуації радять об’єднувати два класи, й під час переміщення один  вчитель очолює колону, а інший завершує колону дітей двох класів. 
  • Допоможіть дітям з інвалідністю та маленьким дітям.
  • Евакуація здійснюється до певного визначеного місця (місце для кожного класу визначається під час тренувальних навчань і не змінюється).
  • Після прибуття на визначене місце, перевірте наявність усіх дітей за списком.
  • Залишайтеся зі своїм  класом і просіть учнів бути разом, бути усім класом разом, нікуди не розходитися.
  • Якщо небезпечні умови зникли, здійсніть  зворотну  евакуацію  назад  до  класів,  дотримуючись  тих самих  правил.
  Якщо небезпечні умови зникли, здійсніть зворотну  евакуацію  назад  до класів,  дотримуючись  тих самих правил.
* у більшості країн є вимога, щоб у кожному класі був набір для евакуації та допомоги, відро (може бути складним)  та пакети для створення приватної зони для туалету. 


ДІЇ ДЛЯ ЗАХИСТУ ВІД НАСИЛЬНИЦЬКОГО ВТОРГНЕННЯ ТА ЗАГРОЗИ МАСОВОГО НАСИЛЬСТВА

Періодично і в українських школах виникають ситуації, у яких є загроза вторгнення або загроза масових насильницьких дій, де працівники закладу освіти ще можуть керувати ситуацією, хоча б частково, і повідомити про це силовим органам. 
Ресурсний центр прав дитини пропонує рекомендації у разі загрози масових насильницьких дій та небезпеки:
Поради для керівництва шкіл:
  • Якщо є змога – подайте знак тривоги, але це не повинна бути пожежна сигналізація. 
  • Слідкуйте за  ситуацією  і  переоцінюйте її. 
  •  Будьте  готові    передати  командування поліції або іншим силовим органам.
  • Повідомте всіх, коли небезпека зникла.
  • Після інциденту повідомте про обставини учнів та батьків. 
Хочемо зазначити, що задля швидкого та оперативного розшуку злочинців, збереження таємниці слідства та інших моментів, варто  своє повідомлення для батьків та медіа узгодити з представниками силових структур.
Поради для працівників закладів освіти
Попередьте інших,  щоб вони негайно сховалися та забезпечили безпеку дітей.
Зберіть учнів  всередині безпечного приміщення, якомога далі  від  загрози.
Закрийте і замкніть двері ключем (за можливістю). Перемістіть  меблі,  щоб  заблокувати  доступ  від  загрози, за наявності та змоги.
У разі загрози стрілянини, всі мають швидко лягти на підлогу і за можливості накритися меблями, щоб не бути мішенню.
Вимкніть світло та всі пристрої, які можуть його подати.
Вимкніть усі пристрої, що видають звуки: мобільні  телефони, радіоприймачі тощо.  
Зберігайте тишу. 
Тримайтеся якомога далі  від  дверей  і  вікон. 
Залишайтеся спокійними, заспокоюйте тих, хто нервує. 
Поради для учнів
Пам’ятайте про правила: не говори. Не біжи. Не штовхайся. Не  повертайся.
Виконуйте вказівки працівників закладу освіти.
Зберігайте спокій та тишу.
Якщо є потреба, допоможіть заблокувати  двері  меблями.   
Головне: сховатися, впасти  та  накритися.
 

ДІЇ У РАЗІ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ (СТРІЛЬБА, ВИБУХИ)

У разі проведення антитерористичної операції рекомендують:
  • лягти на підлогу обличчям вниз,  поклавши  руки  долонями  на потилицю;
  • чітко виконувати  команди  співробітників  антитерористичного підрозділу уникаючи різких рухів.
 

ДІЇ У РАЗІ ПЕРЕСТРІЛКИ

Державна служба України з надзвичайних ситуацій пропонує наступні рекомендації у разі перестрілки: 
  • якщо стрілянина застала вас на вулиці, відразу ж ляжте й озирніться, виберіть найближче укриття й проберіться до нього, не піднімаючись у повний зріст. Укриттям можуть служити виступи будинків, пам’ятники, бетонні стовпи або бордюри, канави. Пам’ятайте, що автомобіль – не найкращий захист, тому що його метал тонкий, а пальне – вибухонебезпечне. За першої нагоди сховайтеся у під’їзді будинку, підземному переході, дочекайтеся закінчення перестрілки;
  • проводьте заходи для порятунку дітей, за необхідності прикрийте їх своїм тілом. За можливості повідомте про інцидент співробітників поліції;
  • якщо в ході перестрілки ви перебуваєте у будинку, – укрийтеся у ванній кімнаті й ляжте на підлогу, тому що перебувати у кімнаті небезпечно через можливість рикошету. Перебуваючи в укритті, стежте за можливим початком пожежі. Якщо пожежа почалася, а стрілянина не припинилася, залиште квартиру й сховайтеся в під’їзді, далі від вікон.

 

ДІЇ У РАЗІ ЗАХОПЛЕННЯ ТРАНСПОРТУ

Державна служба України з надзвичайних ситуацій пропонує порядок дій у разі захоплення транспорту:
  • якщо ви знаходитеся в захопленому літаку, автобусі – не привертайте до себе уваги терористів. Огляньте салон, визначте місця можливого укриття на випадок стрілянини;
  • заспокойтеся, спробуйте відволіктися від того, що відбувається, 
  • зніміть ювелірні прикраси;
  • не дивіться в очі терористам, не пересувайтеся по салону та не відкривайте сумки без їхнього дозволу;
  • не реагуйте на провокаційну або зухвалу поведінку;
  • жінкам у мініспідницях бажано прикрити ноги;
  • якщо представники влади почнуть спробу штурму, – лягайте на підлогу між кріслами й залишайтеся там до закінчення штурму;
  • після звільнення – негайно залиште літак (автобус), тому що не виключена можливість його замінування терористами й вибуху парів бензину.
  

ДІЇ У РАЗІ ПОЖЕЖІ

Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 15.08.2016 р.  № 974 визначається порядок дій у разі виникнення пожежі. 
Керуючись ними, працівник закладу та установи, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння або тління різних матеріалів, різке підвищення температури в приміщенні тощо), зобов’язаний:
  • негайно повідомити про це за телефоном до найближчого пожежно-рятувального підрозділу (при цьому слід чітко назвати географічне місце об’єкта, місце виникнення пожежі, а також свою посаду та прізвище);
  • залучити систему оповіщення людей про пожежу; розпочати самому і залучити інших осіб до евакуації людей з будівлі до безпечного місця згідно з планом евакуації;
  • сповістити про пожежу керівника закладу та установи або особу, що його заміщує;
  • організувати зустріч пожежно-рятувальних підрозділів, вжити заходів щодо гасіння пожежі наявними в закладі та установі засобами пожежогасіння.
  • Керівник закладу та установи або особа, яка його заміщує, що прибув на місце пожежі, зобов’язаний:
  • перевірити, чи повідомлено пожежно-рятувальний підрозділ про виникнення пожежі;
  • здійснювати керівництво евакуацією людей та гасінням пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів. У разі загрози для життя людей негайно організувати їх рятування, використовуючи для цього всі наявні сили та засоби;
  • організувати перевірку наявності всіх учасників навчально-виховного процесу, евакуйованих з будівлі, за списками та журналами обліку навчальних занять;
  • виділити для зустрічі пожежно-рятувальних підрозділів особу, яка добре знає розміщення під’їзних шляхів та вододжерел;
  • перевірити включення в роботу системи протипожежного захисту;
  • вилучити з небезпечної зони всіх працівників та інших осіб, не зайнятих евакуацією людей та ліквідацією пожежі;
  • у разі потреби викликати до місця пожежі медичну та інші служби;
  • припинити всі роботи, не пов’язані з заходами щодо ліквідації пожежі;
  • організувати відключення мереж електро- і газопостачання, систем вентиляції та кондиціонування повітря і здійснення інших заходів, що сприяють запобіганню поширенню пожежі;
  • організувати евакуацію матеріальних цінностей із небезпечної зони, визначити місця їх складування і забезпечити в разі потреби їх охорону;
  • інформувати керівника пожежно-рятувального підрозділу про наявність людей у будівлі.
У кожному закладі та установі наказом чи інструкцією встановлюється протипожежний режим, що містить порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і спосіб оповіщення учасників освітнього процесу, послідовність їх евакуації, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного та навчального устаткування, вимкнення електроустановок, ліфтів, застосування засобів пожежогасіння тощо з урахуванням особливостей будівлі, її планування, розташування тощо.

Головне розуміти: безпека дітей залежить від нашій зусиль щодо їх навчання. Перечитайте коментар мами-переселенки, яка мала досвід в реальних бойових діях. Лякатися не потрібно, потрібно знати інструкцію та діяти а інструкцією: 

"Мы из Донецка. В мае 2014 после первых авианалетов ребенок 5 лет за неделю был выдрессирован в саду: гул в небе - уйти с открытого места, сильный гул уйти в укрытие и лечь на землю, безопасное место в доме - чугунная ванна, люди в форме на улице - быстро домой и т.д.
При перезде в Ровно, в новом саду предложили выбрать спальное место возле окна (элитное), на что дочь спокойно сказала: нет, там опасно - осколки, я лягу у дверей, ближе к выходу.
Как бы это ни было печально, но дети должны обладать первичными навыками выживания, знать, что делать в критических ситуациях, причем алгоритм нужно отрабатывать до автоматизма.
Учителей тоже нужно тренировать. Типичный пример - звонок о заминировании школы, детей выволят на площадку перед школой!!!! То есть учитель даже не понимает, что такое взрыв... и куда полетят обломки кирпича, арматура, стекло и крыша...".

 

Сподобалася стаття? Поділіться з друзями!



Друзі, сподобалася стаття? Допоможіть нам стати краще.

Допомогти Бромедia

Додати коментар
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail:
Код:
оновити, якщо не видно коду
Введіть код:
Вci новини
Ми у Facebook


Курс валют



Допоможіть нам
Ми повністю незалежне видання.
У нас немає інвесторів і спонсорів. Тому нам дуже потрібна Ваша фінансова підтримка.
Нам допоможе кожна гривня.

Допоможіть нам стати краще.

Допомогти