вологість:
тиск:
вітер:
Тема ефективності роботи комунальних підприємств не нова, але від того не менш актуальна. На відміну від інших міст, де комунальні підприємства борються за підряди на рівних з комерційними, в Броварах немає жодного підприємства, яке б не потребувало постійних «фінансових вливань» з міського бюджету. І навіть зараз, коли епідемія обмежує можливості міського бюджету, мільйони дофінансування ллються в міські КП, в яких вже традиційно «на ЗП не вистачає». Усі цифри цього року читайте в матеріалі.
Всього в м.Бровари працюють 15 комунальних підприємств, дані про них наведені в таблиці.
№ п/п | Назва підприємства | К-ть працюючих, чол |
1. | КП БМР «Броваритепловодоенергія» | 855 |
2. | КП БМР «Бровари-Благоустрій» | 263 |
3. | СКП БМР «Броварська ритуальна служба» | 30 |
4. | КП БМР «Броварське бюро технічної інвентаризації» | 8 |
5. | КП БМР «Бровари-землеустрій» | 6 |
6. | КП БМР «ЖЕК-1» | 40 |
7. | КП БМР «ЖЕК-2» | 34 |
8. | КП БМР «ЖЕК-3» | 42 |
9. | КП БМР «ЖЕК-4» | 45 |
10. | КП БМР «ЖЕК-5» | 38 |
11. | КП БМР «Броварський міський футбольний клуб «Бровари» | 3 |
12. | КНП БМР «Броварська стоматологічна поліклініка» | 92 |
13. | КНП БМЦПМСД (міські амбулаторії) | 274 |
14. | КП БМР «Оздоровчо-реабілітаційний центр» | 43 |
15. | КНП «Броварська БКЛ» | 1591 |
Показово, що майже кожне з комунальних підприємств, має окрему міську програму на підтримання підприємства, а на додачу до цього у минулому році існувала міська програма підтримки комунальних підприємств в цілому. Окрім «підтримки» за програмами існує інше джерело фінансування – «поповнення статутного фонду»: в основному підприємствам допомагають коштами, але буває, що і технікою. Якщо у звичайному підприємстві під поповненням статутного фонду мається на увазі придбання техніки, устаткування або інших капітальних вкладень, в комунальних підприємствах нерідко «поповненням» статутного фонді виплачують поточну заборгованість по ЗП та гасять інші борги.
Цього року не усі з цих підприємств отримували «поповнення статутного фонду», але ті, що отримали таку допомогу, таки «влетіли у копійку» міському бюджету.
Перший транш – 10 млн грн
Першим «великим траншем» було затвердження міської програми фінансової підтримки КП«Броваритепловодоенергія». Під час сесії міської ради 28.01.2020 р. депутати схвалили програму та виділили підприємству 10 млн грн. Видання «Трибуна-Бровари» 13 січня повідомляло про те, що КП БТВЕ знизило тарифи на свої послуги, хоча рішення Уряду тоді носили лише «рекомендаційний характер», а мешканці міста у соцмережах скаржилися, що у платівках не помітили «зниження тарифів».
Ціна популізму
Наприкінці лютого 2020 року відбувся довгоочікуваний конкурс на визначення управителів в багатоповерхових будинках, участь в якому взяли 5 комунальних та 5 приватних ЖЕКів. Звісно, жодного конкурсу не відбулося, але він був реальною можливістю «узаконити» економічно обґрунтовані тарифи, які вступали в дію з 01 березня 2020 р. Однак підприємства ЖКГ даремно раділи можливості нарешті надавати якісні послуги та планувати ремонти. Вже 27 березня рішення виконкому «відтермінувало» введення в дію результати конкурсу на 3 місяці. Причому, це відбулося «заднім числом», коли деякі ЖЕКи вже провели нарахування. Про рішення, за яким не стоїть нічого, крім популізму, зі своєї ФБ-сторінки повідомив особисто міський голова Ігор Сапожко. А вже за кілька днів карантинні заходи були посилені і платежі за житлово-комунальні послуги різко «обвалилися» до 30-40%% від нарахованих сум, причому така ситуація спостерігалась по всій Україні і передбачити її було нескладно. У той же час, ЖЕКи опинилися на «передовій» боротьби за Covid-19, і до витрат на обслуговування будинків додалися витрати на дезінфекцію та виплати за ненормований робочий день персоналу, що її проводив. Усе це не просто ускладнило ситуацію в ЖЕКах, а поставило їх на межу невиплати зарплат, тому «рятувати» їх довелося як звично - за рахунок міського бюджету.
Якою остаточно буде «ціна популізму» від міського голови, наразі спрогнозувати важко, але з початку року маємо такі цифри. Відповідно до звіту про виконання бюджету за 1-й квартал 2020 року, на поповнення статутних фондів КП «ЖЕК-1,2,3,4,5» витрачено 1 млн грн. Але ЖЕКи це не врятувало, тому, вже на першій сесії наступного кварталу «допомогу» ЖЕКам вирішили «сховати» в міську програму по боротьбі з Covid-19 - і ще «докинули» 1 млн грн (по 200 тисяч на КП). Чи допоможе їм вирівняти ситуацію - невідомо, але «ціна популізму» окремо взятого чиновника цього разу склала щонайменше 2 млн грн. Про допомогу 5-и приватним ЖЕКам, які також постраждали від цього рішення, у відкритих джерелах не повідомлялося.
Різна допомога різним підприємствам
Виходячи з даних того ж звіту, в першому кварталі 2020 року «поповнювали статутний фонд» ще двом комунальним підприємствам:
Чиновники не змогли прокоментувати, на що саме виділялися гроші. Але це ще не все.
Рішенням міської ради від 28.04.2020 р. внесені зміни у програму підтримки та розвитку КНП «Броварська стоматологічна поліклініка». Цікаво, що на той же сесії була затверджена міська програма профілактики та лікування стоматологічних захворювань, за якою бюджет у повному обсязі відшкодовує вартість лікування пільгових категорій населення, а по деяким видам послуг відшкодування надходитиме від НСЗУ (договір вже укладений). Тобто, у стоматполіклініки є гарантія відшкодування витрат на лікування пільгових пацієнтів, а усі інші лікуватимуться за затвердженими тарифами. Підприємство має великі шанси стати самоокупним, проте, позаяк підприємство не працювало в період карантину, міська рада виділила їм 1 млн грн на виплату зарплат. І ще 199,0 тис.грн на проведення ремонтів.
Допомога КНП «Броварська БКЛ» в зв’язку з епідемією Covid-19 з початку року виділялася неодноразово, але про це достатньо детально повідомляли міські ЗМІ.
А як же інші комунальні підприємства?
А вони також мають свої окремі програми «фінансової підтримки», але програми затверджені наприкінці минулого року та наразі просто фінансуються з бюджету. Зокрема, КП «МФК «Бровари» затвердило програму на 1,2 млн грн, КП «ОРЦ» - на 2 млн грн.
Просто нагадуємо: усі ці підприємства надають платні послуги населенню переважно у конкурентному середовищі. Тобто, вони отримують гроші від клієнтів, але у той же час – неслабку підтримку з міського бюджету на кількадесят мільйонів гривень щороку. Шкода лише, що ситуація не лише не змінюється, але й багато років жодним чином не дивує ані міських депутатів, ані чиновників. Тому, мабуть, простіше навчити крокодила літати, ніж позбавитися від популізму.